Przejdź do głównej zawartości

Spichlerz w Porcie Miejskim

Powitanie!

 

Dzień dobry!

Tym postem chciałbym rozpocząć cykl, którego pierwowzór narodził się w mojej głowie już dawno temu. Pomysł ten właściwie nie powstałby bez trzech moich pasji: fotografii, historii i kolei. Chadzając z aparatem po różnych zapomnianych przez Boga bocznicach do wielkich wrocławskich zakładów pomyślałem o tym jak wiele historii umyka nam na co dzień. Sam byłem zaskoczony, że przez kilkanaście lat życia w jednym miejscu Wrocławską Fabrykę Domów, położoną niedaleko mojego miejsca zamieszkania, odkryłem dopiero rok temu. Wkrótce potem okazało się, że takich miejsc jest znacznie więcej, jednak znikają w zastraszającym tempie. Czasem robi to natura, czasem zaś – deweloperka, która zagarnia coraz to nowe tereny, niejednokrotnie odmieniając oblicze miejsca o 180 stopni. Bywa tak, że z dawnych zabudowań nie zostaje nic. Po rewolucji przeprowadzonej w takim miejscu trudno właściwie domyślić się jaka była jego pierwotna funkcja.       

I właśnie dlatego powstała ta strona – aby zachowywać te miejsca od zapomnienia, przeprowadzając Was po dzikich zaułkach tego miasta. Miejscach, które odegrały w historii Wrocławia istotną rolę. Posty dotyczące konkretnych miejsc będę zamieszczał na Facebooku i Instagramie Zapomniany Wrocław, zaś fotorelacje z dokładnymi opisami znajdziecie TUTAJ




Wszystkie zdjęcia umieszczane przeze mnie na Facebooku, Instagramie i tutaj, których źródła nie zostały wskazane są mojego autorstwa, to samo tyczy się umieszczanych w postach tekstów. 







          





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zakłady ceramiczne Leśnica

Mosaikplatten-Fabrik Deutsch Lissa, " Villeroy und Boch, Keramische Werke AG., Wrocławskie Zakłady Materiałów Ogniotrwałych - w ciągu 120 lat tymi trzema nazwami określano zakłady ceramiczne w Leśnicy. Po prężnie działających zakałach został zaledwie jeden, niewielki budynek. Leśnica do XIX wieku miała charakter głównie rolniczy i zaopatrywała Wrocław w dobra spożywcze. Na skutek budowy bitej drogi Wrocław-Berlin oraz linii kolejowej w głąb Niemiec znaczenie Leśnicy wzrosło. Miasteczko nabrało przemysłowego charakteru, a jego populacja szybko rosła. Ze względu na potencjał ekonomiczny oraz dużą liczbę mieszkańców decydowano się na budowę dużych zakładów przemysłowych właśnie tutaj. Początek działalności zakładów. Źródło: polska-org.pl 30 września 1889 roku ruszyła fabryka ceramiczna  Mosaikplatten-Fabrik Deutsch Lissa , która następnie została przejęta przez firmę Mettlach , w wyniku czego doszło do zmiany nazwy zakładu na Villeroy und ...

Lokomotywownia Gądów cz. I

W mojej wrocławskiej podróży nie mogło zabraknąć lokomotywowni. Hala lokomotywowni i wiodąca do niej oryginalna droga. Listopad 2020. Po raz pierwszy zetknąłem się z nią gdy chodziłem do podstawówki. Wtedy zaprowadził mnie w to miejsce mój kolega. Wejście do opuszczonej hali było jednocześnie przerażające i fascynujące. Do dziś pamiętam dziurę, w której zalegała woda i nijak nie dało się stwierdzić jej głębokości. Na długi czas zupełnie o nim zapomniałem, jednak na nowo odkrywając swoje okolice ponownie trafiłem przed oblicze tego giganta. Niestety wejście, które kilka lat wcześniej stało przede mną otworem teraz było szczelnie zamknięte, toteż obszedłem się smakiem i sfotografowałem okoliczne zabudowania. Lokomotywownia ciągle nie dawała mi spokoju i wreszcie, po kilku latach, udało mi się zbadać jej wnętrze.  Lokomotywownia Wrocław Gądów powstała w latach 20. XX wieku w związku z ciągle rosnącym popytem na usługi kolejowe. Wybór lokalizacji nie był przypadkowy, bowiem k...

Spichlerz w Porcie Miejskim

Dzień dobry wszystkim! Wracam po trwającej przeszło miesiąc przerwie spowodowanej maturami. na szczęście mam je już za sobą i mogę pokazywać Wam zapomniany Wrocław. Niestety przez okres ten nie miałem czasu na pisanie nowych artykułów, ale udało mi się odkryć parę ciekawych obiektów, które będe systematycznie prezentował. Dziś powrócimy do Portu Miejskiego, by zobaczyć najpiękniejsze zabudowanie całego kompleksu - spichlerz zbożowy.  Okazała, czterokondygnacyjna budowla powstała na samym początku istnienia portu. W jej centralnej części znajduje się okazała wieża ozdobna, która początkowo górowała nad portem. Do spichlerza przylegają po dwa tory - od strony południowej i północnej. Dzięki temu rozwiązaniu, przy pomocy dużego żurawia znajdującego się po południowej stronie i mniejszych, znajdujących się na północy, możliwe było szybkie przeładowywanie ładunków pomiędzy barkami, pociągami oraz samym spichlerzem. Pod budynkiem znajdują się rozległe piwnice, dzięki czemu jego kubatura ...